La ponència patis vius, patis coeducatius reflexiona sobre l'equitat a l'entorn escolar

patis vius

La jornada a càrrec de la doctora en Psicologia Sandra Molines ha comptat amb una taula rodona, moderada per Susanna Moll, amb les intervencions de Rosa Cursach, Cati Pol, Carolina Sitges i Gloria Ferrer

Sandra Molines: "L'entorn escolar, amb molta probabilitat, s'encarregarà d'emfatitzar o acabar de normativitzar, si és possible, l'impacte dels aprenentatges relacionats amb el gènere que hagin tingut els nins i nines en les seves famílies"

Palma, 21 de març de 2019.- El Centre de Cultura Sa Nostra ha acollit avui horabaixa la ponència "Igualtat des de la Infància. Patis vius, patis coeducatius", una invitació a la reflexió del que ocorre als patis escolars des de la perspectiva de gènere. Aquesta jornada s'emmarca dins el programa Palmadona de l'Institut Municipal de l'Esport.
Sandra Molines, llicenciada i doctora en Psicologia, ha presentat el documental "Patis vius, patis coeducatius" basat en la seva tesi doctoral "La coeducació en un centre educatiu: anàlisi del pati escolar", dirigit per ella mateixa juntament amb Paqui Méndez, presidenta de l'Associació per la Coeducació. L'audiovisual és un nou instrument de reflexió per a tota la comunitat educativa (professorat, alumnat i famílies) sobre el que succeeix als seus patis escolars, un dels principals espais on es poden observar les desigualtats de gènere entre nines i nins.

Molines ha obert interrogants que han convidat a reflexionar sobre la necessitat de generar noves dinàmiques de joc que promoguin una educació més equitativa. Una proposta que ha obert el debat on han participat la directora de l'Institut Balear de la Dona, Rosa Cursach; la jugadora de Superlliga Femenina 2 de voleibol Cati Pol; la psicòloga, docent i exjugadora de bàsquet, Carolina Sitges, i la presidenta de FAPA Mallorca, Gloria Ferrer, una taula rodona moderada per la tinenta de batle d'Educació i Esports, Susanna Moll.

Aquest acte ha comptat amb l'assistència del director general d'Esports de l'Ajuntament de Palma, Sergio Rodríguez, així com docents de diferents col·legis de Palma, esportistes i representants del món de l'esport balear.

Un audiovisual que convida a la reflexió

En aquest documental, professorat, responsables de centres educatius i persones expertes en coeducació han reflexionat sobre les desigualtats que generen els patis escolars entre nins i nines. El projecte pretén visibilitzar l'androcentrisme que encara domina els espais escolars i convida a reflexionar sobre la necessitat d'injectar una perspectiva feminista, aportant solucions per a generar noves dinàmiques de joc que promoguin una educació més equitativa.

Com recull Sandra Molines a la seva tesi, "l'entorn escolar, amb molta probabilitat, s'encarregarà d'emfatitzar o acabar de normativitzar, si és possible, l'impacte dels aprenentatges relacionats amb el gènere que hagin tingut els nins i nines en les seves famílies [...] . A través de l'androcentrisme, elles i ells aniran assumint d'una manera inconscient, gairebé imperceptible, que el món va ser creat per i per a ells i que elles han ocupat històricament, i ho continuen fent a moltes esferes de la societat, un paper secundari com a cuidadores i mantenidores de la situació privilegiada d'ells".

"La infraestructura, els recursos, la tradició i el poder monopolitzador del futbol en la nostra societat estan condicionant el gaudi del temps d'oci entre l'alumnat d'educació primària de les nostres escoles."

Encara que l'objectiu principal del documental és que el professorat inclogui la perspectiva de gènere en la seva mirada, anàlisi i usos del pati, també pretén crear noves i majors sensibilitats respecte de l'important paper que té aquest espai en la socialització de l'alumnat en un centre educatiu.
Aquesta jornada ha comptat amb la col·laboració de Bankia i Fundació Sa Nostra i el patrocini d'Autovidal, Smart, Roc Hotels, Malla i Coca- Cola.

Fecha publicació original: 22 de març de 2019

Data darrera modificació: 22 de març de 2019